Friday, October 1, 2010

‘Bandar Emas’

Jaisalmer
Jaisalmer merupakan sebuah bandar, yang merangkumi sebahagian besar wilayah padang pasir Rajasthan. Ia terkenal di seluruh India dan dikenali sebagai Kota Emas.
Terletak di tengah Gurun Thar ia membawa berlimpah dalam hatinya istana-istana kuno, kuil dan penempatan purba. Hal ini dikenali sebagai The Golden City kerana ketika matahari terbenam bangunan batu pasir memancarkan cahaya berkilauan, yang warna emas.
Kerana terletak jauh sehingga masih tak tersentuh oleh pengaruh luar. Jaisalmer, India terletak di ketinggian sekitar 229 meter di atas permukaan laut. Malah tak terhitung bukit pasir dari setiap bentuk dan saiz. Bahkan bukit-bukit pasir yang sangat menarik kerana beberapa dari mereka juga ketinggian 150 kaki. Iklim di sini adalah kering dan sihat. Namun masalah terbesar adalah air yang sangat langka di sini kerana tidak ada aliran abadi.
Mandalay
Kota Mandalay memuat namanya dari bukit Mandalay, yang ketinggian 236 meter dari dataran, Pusat kering dan lapang Myanmar terletak di tepi sungai Ayeyarwady 2000km panjang, arteri hidup Myanmar. Mandalay, atau “Bandar Emas”, merupakan ibu negara terakhir dari Myanmar sebelum pendudukan Inggeris, raja bandar Mindon ditubuhkan pada tahun 1857; penyelesaian atas apa yang sekarang menjadi ibukota Kerajaan baru Upper Myanmar, raja memindahkan semua kerajaan dan 150.000 orang dari Amarapura dekatnya.
Itu biasa dalam sejarah Burma untuk memindahkan ibu kota pada kenaikan seorang raja. Raja Mindon bertekad untuk memastikan bahawa bandar baru menjadi ibukota dunia Buddhis dan Buddha Sinode Kelima diadakan di Mandalay pada tahun 1879. Oleh kerana itu, banyak pagoda dan sebuah istana kerajaan yang besar, yang sementara itu telah hancur, merupakan tarikan utama Mandalay.
Baitulmuqaddis
Golden City (Yerushalayim Shel Zahav, dalam bahasa Ibrani). Kota Kudus, ibukota Negara Israel moden dan tempat kudus bagi tiga agama monoteis yang paling dipraktikkan Dunia.
Baitulmuqaddis adalah kota suci Yahudi, halaman Gunung Moriah, tempat Bait Suci (Beit Ha’mikdash, dalam bahasa Ibrani) dari Salomo pernah berdiri. Bandar kedua paling suci (setelah Vatican City) bagi orang-orang Kristian Roman Katolik, dan di antara tempat-tempat suci untuk aliran Kristian yang lain, di mana Yesus dari Nazareth menghabiskan hari-hari terakhir dari misi-Nya di bumi ini. Kota suci ketiga (selepas Mekah dan Madinah) bagi Islam, di mana Nabi Muhammad naik ke syurga.

No comments:

Post a Comment